Tag altid dig selv og dine seere alvorligt

Jeg kan ikke sige, at det er en hed drøm, der går i opfyldelse, men jeg må ærligt indrømme, at jeg synes, at det fylder mig med energi at have så mange samtaler og idé-udvekslinger om, hvordan vi kan lave digitale formater  – lige som de gode gamle tv-dage, hvor vi for første gang kunne skabe nye formater ingen havde set med på før. 

Det er et stort eksperiment, vi er i gang med, når vi taler virtuel kommunikation og om at mødes virtuelt, et gigantisk eksperiment som fremtidsforsker Liselotte Lyngsøe sagde for en måned siden i en virtuel konference om virtuel konferencer. Her var jeg var vært sammen med journalist og vært Adam Holm. Konferencen handlede om virtuelle konferencer, og nu her over en måned senere føles den allerede langt væk, især fordi vi der arbejder med digital kommunikation allerede er over i nye mere fængende og futuristiske formater. 

For som medie konsulenten og tv-manden Keld Reinecke sagde lakonisk på selv samme konference den 31. marts 2020: "Det er jo ikke en kopi af tv-teateret I vil lave". Der skal meget mere til, lod han forstå, meget mere fra virtuelle aktiviteter, spil, involvering og underholdning, undersøg hvad den yngre generation er involveret i, f.eks. når de går til koncert med millioner af verdensborgere på Fortnite. Og det kan man kun være enig i, at gøre tilskueren aktiv og holde dem til skærmen. For aller vigtigst skal vi kommunikationsfolk huske, at man skal tage sin modtager alvorlig. Det har jeg altid håndhævet som studievært og journalist, den første du skal have respekt for er seeren, brugeren og læseren. Og når vi laver virtuelle konferencen, møder og events – skal vi have respekt for deltagerne ikke blot fodre dem med viden, det er misforstået vil jeg hævde. Se blot den norske minister der på sit pressemøde ægte rækker ud til ungdommen og involverer dem ved sin formidable ægte retorik. Arbejde med at fastholde og iscenesætte i det virtuelle univers er det, vi øver os i nu i den store Corona Lock Down. Aldrig har så mange anvendt skærmteknologier i både vores professionelle og personlige liv. "Zoom-revolutionen" har gjort sit indtog i hvert land, der er berørt af den globale pandemi. Mennesker, der normalt ikke engang bruger FaceTime eller tager en selfie, har fundet ud af de relative fordele ved BlueJeans, Houseparty, Google Hangouts, Microsoft Teams eller Skype. Med denne stigning i trafikken på skærmen kommer et tilsvarende ønske om at se og lyde godt. Dette er ikke nødvendigvis en ny udfordring, men det er pludselig presserende og udbredt. Jeg har levet af professionel formidling og fremtoning det meste af min karriere og rådgiver også om det. Det meste handler om at være tilstede og eje rummet. Om rummet er en scene, et studie, en talerstol eller et virtuel rum. I virksomhedsmiljøer er det nu meget almindeligt med videokonferencer, ingen kan lide denne teknologi eller føler, at den viser dem bedst. Selv før alle begyndte at arbejde hjemmefra, blev jeg ofte spurgt: ”Hvordan ejer du rummet, når du ikke er i rummet?” Der er selvfølgelig noget, der føles underligt ved at behandle et Zoom-udseende, som om man gør på fjernsyn. Men sandheden er: andres hjerner behandler dit image, som om du er på tv. Så forestil dig, at du er på tv og skal igennem til seerne, det er et af mine bedste råd til dig. "Tag altid dig selv og dine seere alvorligt med din fremtoning".

0
Feed

Skriv en kommentar